Agóra Családsegítő Alapítvány  
agora.non-profit.hu
Adószám az 1% felajánlásához: 18099256-1-41
 
Alapítványunk
1%
Munkánk
Filmes projektek
Családsegítés
Egyéb tevékenységeink
1% űrlap letöltés
 

Kortárssegítők képzése

A kortárssegítők olyan felkészült fiatalok, akik az egykorú társak (osztálytársak, barátok) között alapvetően meglévő élethelyzetükből, korukból adódó hasonlóságokat, azonosulási képességet mozgósítva, mellérendelt szerepből tudnak segítséget nyújtani. Gyakran az összekötő, a híd szerepét töltik be a fiatalok és a segítő szakemberek között. Az iskola vagy az utca világát kötik össze a segítő intézményekkel, az éjszakai szórakozóhelyek életét a nappal igénybe vehető segítséggel, a tizen- és huszonéves fiatalok világát a felnőttekével.

A kortárssegítőkhöz a legkülönfélébb problémákkal lehet fordulni. Például ha valaki összezördült a haverjával, és egyedül marad, vagy összeveszik a barátnőjével, vagy a szülőkkel van konfliktusa, az iskolában vannak problémái, vagy drogproblémákkal küzd.

Van tét, mint minden segítő kapcsolatban. Nem lehet akármit és akármikor csinálni. Tudni kell elkezdeni egy beszélgetést és befejezni is. Nem lehet akárhogy elengedni sem a segítségkérőt. Arra kell figyelni, hogy neki mi a jó, ő hogyan reagál. Nem hagyják, hogy aki hozzájuk segítségért fordult, az sérüljön. Egy tanulási folyamat eredménye, hogy a segítéshez szükséges
készségek, képességek, vagy akár rutinok kialakuljanak. Tudni kell, hogy hol vannak a kortárssegítő határai, hogy ha - képletesen szólva - a Duna közepén fuldoklik valaki, és a segítő tudja, hogy nem tud visszaúszni, akkor nem szabad bemenni érte. A segítőnek nemcsak a kliensre kell odafigyelnie, hanem arra is, hogy ő ne sérüljön.

Vannak, akik nem szimpatikusak. De nem szabad ítélkezni. Mindent meg kell tenni azért, hogy előítélet-mentesen segítsenek. Jó, ha a kortárssegítők műhelyben, csoportban tudnak együttműködni. Ilyenkor a csapat, egymásra is figyel. Ha az egyikük bajban van, nem tud segíteni, akkor a másik beszállhat, kisegíti.

A kortárssegítőket szakember is segíti. Először a képzésük során együtt beszélik meg, játsszák el, készülnek fel a segítő helyzetre. Később a szakember szupervizorként funkcionál, rendszeres csoportos vagy egyéni megbeszélések keretében dolgozzák fel a segítés során adódó élményeket, kérdéseket, későbbi teendőket. Ha valaki nem boldogul egy élménnyel, arról addig beszélnek, amíg az illető azt nem mondja, hogy most már rendben van, érti, és túljutott rajta. De a felnőtt segítő a kortárs segítők személyes problémáiban is rendelkezésre áll, mindig kell hogy legyen valaki, akihez bizalommal fordulhat. Ez legalább annyira fontos, mint a szupervízió. A kortárssegítésre nyitott fiatalok szeretnek beszélgetni, nyitottak a pszichológiai, önismereti, szociológiai ismeretekre. Az új ismeretek és készségek megszerzésén túl ott van a hasonló érdeklődésű, jó
társaság lehetősége is.

A kortárssegítők képzése elméleti ismeretek átadásából, önismereti csoportjátékokból, szituációs gyakorlatokból és gyakorlatból áll. Az elméleti ismeretek között szerepel a devianciák szociológiája (drogozás, alkoholizmus, öngyilkosság, bűnözés) és pszichológiai ismeretek is. A segítségkérő problémájától függ, hogy milyen mélységig, hogyan tud segíteni a kortárs. Ha valakinek drogproblémája van, szakemberhez irányítják, a leszokáshoz is tudnak konkrét programokat ajánlani, vagy akár el is tudják kísérni az érintetteket személyesen. Ha valaki éhes, akkor el tudják irányítani az ingyenkonyhára. Több ismeretük van a fogamzásgátlás lehetőségekről, a párkapcsolati problémákról, a szociális támogatórendszer lehetőségeiről.
A kortárssegítők ugyanolyan fiatalok, mint a többiek. Mindannyian hasonlítanak egymásra. És bár jó pár dolgot tanultak a képzés során, de alapjában véve ugyanúgy segítenek az idegeneknek, mint ahogy azt a barátaikkal tennék.

Az iskolai környezetben a kortárssegítők nagy hasznára lehetnek a tanároknak. Kortársaik problémáinak jobb ismeretével, a problémák megoldásának szélesebb módozataival, nyitottságukkal, és folyamatos jelenlétükkel egy másfajta segítséget jelentenek, mint a felnőttek. De mint segítők nem fogják kiszolgáltatni az osztálytársaikat, vagy más diákokat, ha problémájuk van, és azt vele osztják meg. A segítő szakma alfája és ómegája a bizalom, hogy a segítségért forduló tudhassa, hogy nem szolgáltatják ki. A tanároknak meg kell érteniük ezt, és kialakítani az együttműködés megfelelő módját. Lehetséges, hogy a kortárssegítők egy része a segítő szakmát választja foglalkozásként, de az is lehet, hogy "csak" egy emberi hozzáállásuk
marad a világhoz, az emberekhez.


Kérjük ajánlja fel adója 1%-át adószámunk: 18099256-1-41


Vissza az előző oldalra | Az oldal tetejére

 
Agora Alapítvány :: agora.non-profit.hu :: © 2012 | kapcsolatfelvétel itt
Adószám az 1% felajánlásához: 18099256-1-41
Factory