A kortárssegítők olyan
felkészült fiatalok, akik az egykorú társak (osztálytársak,
barátok) között alapvetően meglévő élethelyzetükből, korukból
adódó hasonlóságokat, azonosulási képességet mozgósítva, mellérendelt
szerepből tudnak segítséget nyújtani. Gyakran az összekötő,
a híd szerepét töltik be a fiatalok és a segítő szakemberek
között. Az iskola vagy az utca világát kötik össze a segítő
intézményekkel, az éjszakai szórakozóhelyek életét a nappal
igénybe vehető segítséggel, a tizen- és huszonéves fiatalok
világát a felnőttekével.
A kortárssegítőkhöz a legkülönfélébb problémákkal lehet fordulni.
Például ha valaki összezördült a haverjával, és egyedül marad,
vagy összeveszik a barátnőjével, vagy a szülőkkel van konfliktusa,
az iskolában vannak problémái, vagy drogproblémákkal küzd.
Van tét, mint minden segítő kapcsolatban. Nem lehet akármit
és akármikor csinálni. Tudni kell elkezdeni egy beszélgetést
és befejezni is. Nem lehet akárhogy elengedni sem a segítségkérőt.
Arra kell figyelni, hogy neki mi a jó, ő hogyan reagál. Nem
hagyják, hogy aki hozzájuk segítségért fordult, az sérüljön.
Egy tanulási folyamat eredménye, hogy a segítéshez szükséges
készségek, képességek, vagy akár rutinok kialakuljanak. Tudni
kell, hogy hol vannak a kortárssegítő határai, hogy ha - képletesen
szólva - a Duna közepén fuldoklik valaki, és a segítő tudja,
hogy nem tud visszaúszni, akkor nem szabad bemenni érte. A
segítőnek nemcsak a kliensre kell odafigyelnie, hanem arra
is, hogy ő ne sérüljön.
Vannak, akik nem szimpatikusak. De nem szabad ítélkezni. Mindent
meg kell tenni azért, hogy előítélet-mentesen segítsenek.
Jó, ha a kortárssegítők műhelyben, csoportban tudnak együttműködni.
Ilyenkor a csapat, egymásra is figyel. Ha az egyikük bajban
van, nem tud segíteni, akkor a másik beszállhat, kisegíti.
A kortárssegítőket szakember is segíti. Először a képzésük
során együtt beszélik meg, játsszák el, készülnek fel a segítő
helyzetre. Később a szakember szupervizorként funkcionál,
rendszeres csoportos vagy egyéni megbeszélések keretében dolgozzák
fel a segítés során adódó élményeket, kérdéseket, későbbi
teendőket. Ha valaki nem boldogul egy élménnyel, arról addig
beszélnek, amíg az illető azt nem mondja, hogy most már rendben
van, érti, és túljutott rajta. De a felnőtt segítő a kortárs
segítők személyes problémáiban is rendelkezésre áll, mindig
kell hogy legyen valaki, akihez bizalommal fordulhat. Ez legalább
annyira fontos, mint a szupervízió. A kortárssegítésre nyitott
fiatalok szeretnek beszélgetni, nyitottak a pszichológiai,
önismereti, szociológiai ismeretekre. Az új ismeretek és készségek
megszerzésén túl ott van a hasonló érdeklődésű, jó
társaság lehetősége is.
A kortárssegítők képzése elméleti ismeretek átadásából, önismereti
csoportjátékokból, szituációs gyakorlatokból és gyakorlatból
áll. Az elméleti ismeretek között szerepel a devianciák szociológiája
(drogozás, alkoholizmus, öngyilkosság, bűnözés) és pszichológiai
ismeretek is. A segítségkérő problémájától függ, hogy milyen
mélységig, hogyan tud segíteni a kortárs. Ha valakinek drogproblémája
van, szakemberhez irányítják, a leszokáshoz is tudnak konkrét
programokat ajánlani, vagy akár el is tudják kísérni az érintetteket
személyesen. Ha valaki éhes, akkor el tudják irányítani az
ingyenkonyhára. Több ismeretük van a fogamzásgátlás lehetőségekről,
a párkapcsolati problémákról, a szociális támogatórendszer
lehetőségeiről.
A kortárssegítők ugyanolyan fiatalok, mint a többiek. Mindannyian
hasonlítanak egymásra. És bár jó pár dolgot tanultak a képzés
során, de alapjában véve ugyanúgy segítenek az idegeneknek,
mint ahogy azt a barátaikkal tennék.
Az iskolai környezetben a kortárssegítők nagy hasznára lehetnek
a tanároknak. Kortársaik problémáinak jobb ismeretével, a
problémák megoldásának szélesebb módozataival, nyitottságukkal,
és folyamatos jelenlétükkel egy másfajta segítséget jelentenek,
mint a felnőttek. De mint segítők nem fogják kiszolgáltatni
az osztálytársaikat, vagy más diákokat, ha problémájuk van,
és azt vele osztják meg. A segítő szakma alfája és ómegája
a bizalom, hogy a segítségért forduló tudhassa, hogy nem szolgáltatják
ki. A tanároknak meg kell érteniük ezt, és kialakítani az
együttműködés megfelelő módját. Lehetséges, hogy a kortárssegítők
egy része a segítő szakmát választja foglalkozásként, de az
is lehet, hogy "csak" egy emberi hozzáállásuk
marad a világhoz, az emberekhez.
Kérjük ajánlja fel adója 1%-át adószámunk: 18099256-1-41
Vissza
az előző oldalra
| Az
oldal tetejére
|